ANA DİLİM HANI?

biz turkuz



پروين اعتصامي شعر جالبي دارد كه با اشاره به استفاده شكارچيان از پر عقاب در شكار خود عقاب، حالت تراژيك ضربه خوردن از خودي ها را بخوبي تشريح ميكند. همين حادثه اي كه روز اول فروردين-بيستم ماه مارس- در شهر ونكوور كانادا اتفاق افتاده است خود مصداقي از اين شعر و مضمون از "ماست كه بر ماست" ميباشد. شرح ماجرا اينست كه كه چند نفر از دختران علاقمند به رقص و فرهنگ آذربايجاني، گروه رقصي در شهر ونكوور كانادا تشكيل داده و اسم گروه خود را چيچك لر گذاشته اند. نام اعضا اين گروه نيز عموما نام هاي تركي است. روز اول فروردين بمناسبت عيد نوروز، اجراي زيبائي از اين گروه در تلويزيون سي تي وي كه يكي از سه شبكه معتبر تلويزيون كانادائي است پخش شد. اين اجرا و پخش آن از تلويزيون سراسري كانادا به خودي خود اتفاق غرور آميزي است بخصوص اينكه چند جوان آذربايجاني، با علاقه ، هزينه و همت خود معرف هنر و فرهنگي بودند كه در موطن اصلي خود زير ضربه ميباشد. اما واقعه تاسف بار اين بود كه در اين برنامه، اين رقص به نام رقص پارسي معرفي شد و در توضيح آن نيز به جاي آذربايجان، شمال غرب ايران گفته شد. در همه صحبت ها نيز به جاي ايراني، لفظ پرشين يا پارسي گفته شد. براي يك تماشاگر مبهوت شده از اين تحريف هنري، دليل اصلي امر نامعلوم بود تا اينكه آقاي آراز ريسماني برادر خانم شلاله ريسماني -يكي از اعضاء گروه و كسي كه در صحبتهاي خود از پارسي و شمال غرب ايران صحبت كرده بود- در فيس بوك خود مساله را روشن كرد.

آقاي ريسماني كه در انتخابات اخير مجلس محلي از ناحيه كوكيتلام كه جمعيت زيادي ايراني دارد، كانديد شده بود در پاسخ اين سوال كه آيا مسائل خاصي پشت پرده بوده كه اين گونه خلاف گوئي صورت گرفته است مساله را رمز گشائي كرد.-بخصوص كه اين كار آشكارا بر خلاف نيت و ماهيت كار ارزشمندخود گروه بوده است. وي در يكي از كامنتهاي خود مشخص كرد كه ايشان خود را از نظر تاريخي يك فارس ميداند و پارس نيز از نظر وي نه به معني زبان، بلكه به معني امپراطوري پارس ميباشد. در يك مورد ديگرنيز ايشان گفته اند كه چون در مديا حملات زيادي به ايران ميشود لذا خيلي از ايراني ها در خارج از كشور ترجيح ميدهند بجاي ايراني خود را پارسي بنامند.

براي يك ناظر آشنا به مسائل تاريخي ايران مشخص نيست كه علاقه اخير آقاي آراز ريسماني به امپراطوري پارس، بر اساس نگاه باستانگرايانه ايشان شكل گرفته و يا از آينده نگري ايشان براي بدست آوردن دل جمعيت "پارسي" ونكوور در انتخابات آينده ناشي ميشود.

منبع: يوردنت

http://agbilax.mihanblog.com/
نوشته شده در سه شنبه 15 فروردین 1391ساعت 05:54 توسط biz turkuz| 0باخیش



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت




جاوا اسكریپت

تعداد بازدیدکنندگان :
تعداد افراد آنلاین :
مرکز آموزش ایرانیان
آزربایجان جانیم سنه قوربان اولسون خوش گؤردوک سیزی! کد پیغام خوش آمدگویی کد لرزش هنگام راست کلیک